Farent

Farent is een organisatie waar de inwoner terecht kan met vragen over alles in het dagelijks leven, zoals relaties, financiën, meedoen in de samenleving, kinderen, veilig opvoeden, mantelzorgen of huiselijk geweld. Maar ook voor ondersteuning bij een buurtactiviteit of als een inwoner vrijwilligerswerk zoekt. Farent wil dat mensen mee kunnen doen en goed met elkaar samenleven. Farent activeert en ondersteunt wijkbewoners, cliënten, mantelzorgers en vrijwilligers op het versterken van zelfredzaamheid. Talentontwikkeling speelt hierbij een belangrijke rol. Tevens kan een inwoner bij Farent melding maken van een persoon met verward gedrag.

Diensten die Farent levert zijn onder meer:
– algemeen maatschappelijk werk
– bedrijfsmaatschappelijk werk
– crisis- en interventieteam
– groepshulpverlening en trainingen
– huiselijk geweld
– hulpverlening bij conflictscheiding
– jeugdprofessional risicojeugd
– krachtgroep
– opbouwwerk.

ONS Welzijn, Welzijn De Meierij, Farent, MEE en Lumens zijn de welzijnspartijen in Meierijstad. Zij werken samen en zijn sinds 1 januari 2021 geformaliseerd in een coöperatie. Het is niet vanzelfsprekend dat bovengenoemde diensten ook voor alle inwoners in Meierijstad gelden en worden aangeboden. Kijk op de website van de welzijnspartij wat mogelijk is.

Stichting MEE De Meent Groep

Stichting Mee biedt ondersteuning voor inwoners met alle vragen over leven met een beperking. Dat kan gratis en zonder verwijzing. MEE denkt met de inwoner en zorgt ervoor dat de vraag van de inwoner op de juiste plek terecht komt. In Schijndel en Sint-Oedenrode werken medewerkers van MEE ook in het gebiedsteam/ sociaal wijkteam en in het Basisteam Jeugd en Gezin. MEE biedt ook onafhankelijke clientondersteuning.

ONS Welzijn, Welzijn De Meierij, Farent, MEE en Lumens zijn de welzijnspartijen in Meierijstad. Zij werken samen en zijn sinds 1 januari 2021 geformaliseerd in een coöperatie. Het is niet vanzelfsprekend dat bovengenoemde diensten ook voor alle inwoners in Meierijstad gelden en worden aangeboden. Kijk op de website van de welzijnspartij wat mogelijk is.

Onafhankelijke clientondersteuning

Een onafhankelijke cliëntondersteuner (OCO) geeft informatie, advies en ondersteuning bij vragen waar u tegenaan loopt. Of u nu vragen hebt over zorg, geldzaken, wonen, werk of iets wat er speelt in uw gezin: een OCO kan u erbij helpen. De hulp van een OCO is gratis, deskundig en onafhankelijk. Onafhankelijk betekent dat de OCO niet is verbonden aan de gemeente of aan een zorgorganisatie.

Wat kan een OCO voor u doen?

  • Uw vraag met u bespreken, samen alles op een rijtje zetten;
  • Meegaan naar gesprekken met bijvoorbeeld gemeente, zorgaanbieder of zorgkantoor;
  • Helpen bij het stellen van vragen;
  • Informatie geven over de weg naar hulp, zorg en hulpmiddelen;
  • Helpen bij het maken van uw eigen keuzes;
  • Meedenken en zoeken naar mogelijkheden;
  • Helpen bij het doen van een aanvraag;
  • Helpen als u het niet eens bent met een beslissing of ontevreden bent over de zorg die u krijgt.

Lees meer op de website www.meierijstad.nl/oco

Hier vindt u ook de organisaties die OCO aanbieden en hun contactgegevens.